تبلیغات
مطالب روانشناسی و متفرقه - مطالب خرداد 1391
   
 
دوشنبه 8 خرداد 1391 :: نویسنده : م نخکوب

روانشناسان، روان درمانگران، معلمان و افراد عادی همگی شاهد رنجش افراد در روابط بین فردی بوده اند. هر روز شاهد صحنه های فراوانی هستیم که نشان می دهد افراد از همدیگر رنجیده می شوند. رنجش پیامدهای گوناگون مخرب فردی و اجتماعی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. دارویی را که اسلام برای مداوای اینگونه مشکلات تجویز می کند عفو و گذشت است

 

بخشودن چه چیزی نیست؟

 

فراموش کردن

     چشم بستن بر تضادها

      تحمل کردن

      پذیرفتن افراد

     چشم بستن بر تضادها

مؤلفه‌های بخشودن

 

 

        شناختی: 

یعنی فرد با ارزیابی واقع بینانه موقعیت به این نتیجه برسد كه ببخشد یا نبخشد. مقرون به صرفه بودن بخشودن و خطر اهانت و طرد شدن می‌تواند فرد را به سوی بخشودن سوق دهد.

        عاطفی : 

این مؤلفه می‌تواند شامل احساس عزت نفس زیاد، عاطفه منفی اندك، احساس اندوهگینی برای آنچه اتفاق افتاده است، احساس همدلی با فرد خاطی و سرانجام رفع ناراحتی و تالم وارده باشد.

        رفتاری : 

این جزء ممكن است شامل رفتارهای كلامی و غیر كلامی باشد

 

 

 

 

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : مطالب روانشناسی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 7 خرداد 1391 :: نویسنده : م نخکوب

 

از جمله ی مسائل یاد شده دانش آموزان دارای اختلال « کمبود توجه همراه با بیش فعالی» « ADHD » است حال اگر مربیان ، والدین و مدیران محترم شناخت بیشتری از این اختلال داشته باشند می توانند با برنامه ریزی های مدرن تر و منظم تر و ارائه ی راهکارهای مناسب در جهت کمرنگ تر کردن مشکلات آموزشی، اجتماعی ، عاطفی و .... اینگونه دانش آموزان گام بردارند.

این اختلال که رایج ترین اختلال در دوران كودكی است اغلب تا دوران بزرگسالی ادامه می یابد. کودکان مبتلا به این اختلال بدون اینکه فکر کنند، مدام به اطراف حرکت می کنند. آنها ممکن است خواست ها و انتظارات اطرافیانشان را درک کنند، ولی به دلیل اینکه قادر به توجه کافی نیستند ، نمی توانند مدتی آرام بنشیند و تمرکز کنند، توانایی پیروی کردن از دستورهای آنان را ندارند. اغلب خارج از نوبت صحبت می کنند ، سخن دیگران را قطع می کنند، درگیر چیزی می شوند که مخاطره آمیز است ، نسبت به محرومیت تحمل کمی دارند،زود بر افراخته می شوند ، حالت ریاست مأبی دارند ، در پیروی از قوانین مشکل دارند ، مطرود اجتماع و گروه همسن خود هستند ، خودباوری ضعیفی دارند ، در تحصیل ناموفق هستند و به حدکافی خود پذیرشی ندارند .

اختلال .ADHD دارای سه علامت مهم است که بطور پایدار و ثابت و همیشگی دیده می شوند ، این نشانه ها عبارتند از :

1- کمبود توجه

2- بیش فعالی ، پرتحرکی

3- نوع ترکیبی کمبود توجه و بیش فعالی

 

1- کمبود توجه

- عدم توانایی در تمرکز و توجه کافی هنگام انجام کارها و فعالیت های روزانه مثل انجام تکالیف درسی و وظایف خانگی

- به نظر می رسد هیچ توجهی به صحبت های طرف مقابل ندارد .

- در اتمام کارها حتی کارهایی که خودش هم دوست دارد ، مشکل دارد و آنها را نیمه تمام ول می کند .

- احتمال ابتلا به مشکلات شنوایی وجود دارد .

- ناتوانی در پیروی از فرمان ها و دستورالعمل های ارائه شده .

- ناتوانی در طبقه بندی و سازمان دادن برنامه ها و امور.

- عدم تمایل به انجام کارهایی که نیازمند فعالیت فکری و تمرکزند .

- گم کردن و یا جاگذاشتن مدام اشیاء ، اسباب بازی ها و وسایل مدرسه.

- حواس پرتی

- داشتن رفتار تکانشگری

- این نوع اختلال بیشتر در پسران است و به نسبتدرپسران چشم آبی و مو بور بیشتر است (جندقی 1992 )

2- بیش فعالی ، یا پر تحرکی

- ناتوانی در آرام نشستن ، مدام وول می خورند

- دویدن ، جهیدن ، پریدن و بالا رفتن بیش از اندازه از میز و صندلی و ....

- ناتوانی در انجام بازی های ملایم و آرام .

- پر جنب و جوشی زیاد در هنگام انجام کار

- تند حرف زدن و قطع كردن سخنان دیگران

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : مطالب روانشناسی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ


دوستان عزیزم اگر مقاله یا مطالبی مربوط به روانشناسی دارید برای ما ارسال کنیدتا با اسم خودتان به ثبت برسد. متشکرم

مدیر وبلاگ : م نخکوب
نویسندگان
نظرسنجی
در کدام یک از حیطه های موضوعی زیر علاقه بیشتری دارید ؟









جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :